Переглянути всі підручники
<< < 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 > >>

 

  вираз, який називають науковим законом (мал. 13.2). Далі перед науковцями поста­ють питання: як можна пояс­нити відкритий закон? Чи узгоджується він із уже відоми­ми законами? Чи розширює й поглиблює уявлення про устрій природи? Учені знов висувають гіпоте­зи - здогади або припущення для пояснення законів, які існують у природі. На основі гіпотез створюють певні теорії (моделі). Отже, теорія - це гіпотеза, яка витримала багаторазові екс­периментальні перевірки. Одержані в результаті експе­риментів і спостережень дані, на яких ґрунтується теорія, визначають її якісність. Якісна теорія не просто поєднує вже відомі факти. На її основі мож­на прогнозувати явища, які дотепер не спостерігали. Повернувшись до експери­менту й спостережень, можна з'ясувати, чи дійсно існу­ють передбачені теорією факти. Якщо так, науковці шука­ють нові факти, які випливають з теорії та підтверджують її правильність. Якщо ні, змінюють теорію й шукають нових шляхів розв'язання проблеми. У будь-якому разі успішність прогнозів теорії є ознакою її якісності. Отже, наукове дослідження утворює цикл: спочатку експерименти, потім виявлення закономірностей, створення теорій, прогнозу­вання на їхній основі нових фактів і, нарешті, повернення до експерименту для перевірки правильності передвіщеного (мал. 13.3). Ця опора на експериментальну перевірку є тим, що відрізняє науку від інших видів інтелектуальної діяльності. Наука - суворий вихователь. Вона невблаганно вимагає піддавати ідеї сумніву, змушує ретельно перевіряти їх експериментом, перш ніж прийняти.

 

Переглянути всі підручники
<< < 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 > >>
Hosted by uCoz