|
вираз, який називають науковим законом (мал. 13.2).
Далі перед науковцями постають питання: як можна пояснити відкритий закон? Чи узгоджується він із уже відомими законами? Чи розширює й поглиблює уявлення про устрій природи?
Учені знов висувають гіпотези - здогади або припущення для пояснення законів, які існують у природі. На основі гіпотез створюють певні теорії (моделі).
Отже, теорія - це гіпотеза, яка витримала багаторазові експериментальні перевірки.
Одержані в результаті експериментів і спостережень дані, на яких ґрунтується теорія, визначають її якісність. Якісна теорія не просто поєднує вже відомі факти. На її основі можна прогнозувати явища, які дотепер не спостерігали.
Повернувшись до експерименту й спостережень, можна з'ясувати, чи дійсно існують передбачені теорією факти. Якщо так, науковці шукають нові факти, які випливають з теорії та підтверджують її правильність. Якщо ні, змінюють теорію й шукають нових шляхів розв'язання проблеми. У будь-якому разі успішність прогнозів теорії є ознакою її якісності. Отже, наукове дослідження утворює цикл: спочатку експерименти, потім виявлення закономірностей, створення теорій, прогнозування на їхній основі нових фактів і, нарешті, повернення до експерименту для перевірки правильності передвіщеного (мал. 13.3).
Ця опора на експериментальну перевірку є тим, що відрізняє науку від інших видів інтелектуальної діяльності. Наука - суворий вихователь. Вона невблаганно вимагає піддавати ідеї сумніву, змушує ретельно перевіряти їх експериментом, перш ніж прийняти.
|
|