|
|
|
|
|
|
|
|
|
Вступ
|
|
|
|
|
|
щодо властивостей речовин, що
|
|
|
|
|
|
застосовували в процесі переробки. Так було і в Київській Русі, яка мала добре розвинену промислову галузь.
...Отже, наші предки добре зналися на технічних прийомах для перетворення речовини (скажімо, руди на метал).
Ще красномовнішим виглядає стан склоробної справи та так чи інакше пов'язаних з нею галузей. Йдеться про виготовлення кольорового скла та скляних мас, які застосовували в інших сферах виробництва (продукування намистин, скляних браслетів, посуду тощо), а також у будівництві (виготовлення полив'яних плиток, якими прикрашалися храми, палаци). ...Ще складнішим було виготовлення смальти для декоративних мозаїк у давньоруських храмах. У Київській Русі існували спеціальні майстерні.
|
|
|
|
|
|
|
Мал. 3.6. Св. Дмитро Солун-ський. Мозаїка Михайлівського Золотоверхого собору (внаслідок несприятливих історичних обставин опинилася поза межами України. Зберігається в Третьяковській галереї, що у Москві. Повернення в Україну колись вивезених з неї реліквій є невід'ємною складовою загальної справи відродження святині)
|
|
|
Так, наприклад, мозаїки Михайлівського Золотоверхого собору (ХІ-ХІІ ст.) демонструють півтораста відтінків основних кольорів (мал. 3.6) - понад 20 синього, стільки ж жовтого, 15 зеленого, 10 рожевого. Як бачимо, існувала добре розроблена технологія виготовлення кольорового скла.
|
|
|
Хімічні знання виявляються і в інших сферах діяльності, наприклад військовій. У Русі знали
так званий грецький вогонь - легкозаймисту речовину, яку кидали в спеціальних сфероконічних посудинах - своєрідних запалювальних бомбах старожитності. Через половців наші предки познайомилися з порохом, винайденим китайцями, але використовували його для залякування; власне вогнепальна зброя з'явилася наприкінці ХIII-ХІV ст.
...Виробничі промисли потребували певних хімічних знань, потрібних для виготовлення розчинів, вичинки шкіри, фарбування тканин. У зв'язку з лікарською практикою розвивалася хімія ліків, а водночас з іконописанням - хімія фарб. ...Для прикладу
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|