|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Застосуй свої знання й уміння
1. Наведи приклади реакцій розкладу.
2. Поясни, чому розчин гідроген пероксиду треба зберігати у прохолодному місці в нещільно закоркованих флаконах із темного скла.
3. Досліди та опиши поведінку 3 %-го розчину гідроген пероксиду при контакті з: а) вареними холодними картоплею і м'ясом; б) сирими картоплею і м'ясом.
4. Сергійко мріє стати хірургом, а Тетянка - ветеринаром. Вони засперечалися, розчином якої речовини - калій перманганату чи гідроген пероксиду - доцільніше обробляти забруднені рани. Обґрунтуй свою позицію з цього питання.
5. Оціни значення каталізаторів у житті людини.
6. Голландський природодослідник Ян Баптист ван Гельмонт (1579-1644) вивчав леткі речовини й увів у науку термін «гази». Він застерігав, що їх «не можна зібрати в жодну посудину й не можна зробити видимим тілом». Прокоментуй це застереження.
7. Датчанин Корнеліус ван Дреббель (1572-1633) у 1620 р. сконструював підводний човен. За свідченнями сучасників, винахідник використав для «відновлення» повітря в підводному човні газ, який одержував нагріванням селітри. Відтвори хімічне рівняння розкладання селітри за наведеним фрагментом:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8. Англійський священик Джозеф Прістлі не мав спеціальної хімічної освіти. Проте саме він удосконалив пневматичну ванну, використавши замість води ртуть. Це дало змогу ефективно збирати й аналізувати речовини, які досі вважали невловимими, - гази. 1 серпня 1774 р., нагріваючи за допомогою лінзи червоний меркурій(ІІ) оксид, він добув і зібрав газ. У ньому добре горіла свічка, а тліюча скіпка спалахувала. Відтвори хімічне рівняння розкладання мер-курій(ІІ) оксиду за наведеним фрагментом:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9. Найвизначніша праця Карла Вільгельма Шеєле - «Хімічний трактат про повітря й вогонь» (1777). Ця книга містить результати його численних експериментів 1768-1773 рр. з дослідження газів і процесів горіння. Шеєле - незалежно від Прістлі й Лавуазье й за два роки до них - добув кисень багатьма способами та докладно описав його властивості. Перетвори схеми виконаних Шеєле реакцій на хімічні рівняння. Визнач, чи усі ці реакції є реакціями розкладу.
|
|
|
|
|
|
|
|
|